ایمن میلان

دلایل استفاده از کفش ایمنی چیست؟ – 7 دلیل مهم

دلایل استفاده از کفش ایمنی برای کسب و کارها مهم است. وقتی به کفش کار فکر می‌کنید شاید اولین چیزی که به ذهن تان می‌رسد کفش هایی بزرگ و محکم باشد. چکمه هایی که برای محافظت از پا از خطراتی مانند اشیای سنگین استفاده می‌شوند یکی از مهم ترین ابزار حفاظت شخصی (PPE) است که در بسیاری از کارگاه های صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود. این کفش ها در انواع مختلفی موجود هستند و باعث امن تر شدن یک شغل می‌شوند. برای پیداکردن کفش مناسب کارتان، باید یک ارزیابی خطر دقیق انجام دهید. یعنی ببینید چه خطراتی پای شما را تهدید می‌کند و در حین کار چه صدماتی ممکن است ببیند. سپس بر اساس آن، کفش مناسب خود را پیدا کنید. خطراتی مانند لغزش و افتادن اشیای سنگین یا تیز بر روی پا، چند نمونه از اتفاقات خطرناکی است که ممکن است رخ دهد و استفاده از کفش ایمنی را واجب می‌کند. در این مطلب از وبلاگ ایمن میلان قصد داریم شما را بادلایل استفاده از کفش ایمنی آشنا کنیم.

چرا باید از کفش ایمنی استفاده کنیم؟

آسیب های پا می‌تواند ناتوان کننده باشد و باعث از دست دادن شغل یا عدم توانایی انجام کارهای سخت شود. استفاده از کفش های ایمنی کار یا چکمه ها می‌توانند به جلوگیری از بسیاری از آسیب های پا کمک کنند. در ادامه به 7 مورد از مهمترین دلایل استفاده از کفش های ایمنی اشاره شده است که مطالعه آن به همه افراد توصیه می‌شود.

1. حفاظت از افتادن و پرت شدن اشیا

وقتی کارگران اشیا و ابزار سنگین را حمل می‌کنند یا در محیط های پویا که افراد زیاد، ماشین آلات و مانند آن در آن جا هستند همزمان کار می‌کنند، سقوط و پرت شدن اشیا، از خطرات رایج است. کفش کار مانند چکمه های فولادی، آسیب های خرد کردن پا و کوبیدگی را از بین برده یا تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

2. حفاظت از سوراخ شدن

کارگرانی را تصور کنید که در یک کارگاه ساختمانی مشغول به کار اند یا زمینی که به هر دلیلی در مسیر آن اشیای تیزی مانند میخ یا شیشه وجود دارد. قطعا یک کفش نرم معمولی به اندازه کافی مقاوم نیست و نمی تواند از نفود این اشیا جلوگیری کند اما کفش های ایمنی این قابلیت را دارند.

3. حفاظت از خطرات برش

حفاظت ار خطرات یکی دیگر از دلایل استفاده از کفش ایمنی است. ماشین آلات تیز یا دارای اجزای متحرک و جداشونده می‌توانند خطرناک باشند. برای مثال کارگران صنایع چوب در معرض خطرات ناشی از اره برقی هستند. اگر یک اره برقی با پای کسی برخورد کند، می‌تواند نتایج فاجعه باری به دنبال داشته باشد. بدین جهت چکمه های ساخته شده است که در برابر بریدگی و قطع شدن مقاوم اند.

4. حفاظت از خطرات الکتریکی

برق خطرات گوناگونی را در محل کار ایجاد می کند. کارکنان ممکن است با شوک الکتریکی بالقوه یا انباشت الکتریسیته ساکن روبرو شوند، که می تواند منجر به جرقه های الکتریکی در محیط های خاص شود. برای کاهش احتمال حوادث الکتریکی باید از کفش های نارسانای ساخته شده از چرم، لاستیک یا مواد دیگر که برق را از خود عبور نمی ‌دهند، استفاده کرد. برعکس آن هم صادق است. اگر در جایی هستید که بار الکتریکی ساکن ایجاد شده در بدن زیاد است باید از کفش ایمنی برق یعنی کفش یا پوتین ضد استاتیک و رسانا برای هدایت جریان برق استفاده کنید.

5. جلوگیری از سقوط و لرزش

یکی از مهمترین دلایل استفاده از این کفش ها، جلوگیری از لغزش و سقوط است. متاسفانه سقوط از ارتفاع، یکی از شایع ترین اتفاقات برای کارگران و افرادی است که در این محیط ها کار می‌کنند. افراد بسیاری بر اثر سقوط، فوت شده یا دچار صدمات جدی و جبران ناپذیری شده اند. کفشی که کشش مناسبی دارد به جلوگیری از افتادن در محیط های لغزنده، کمک می‌کند. آنها همچنین می‌توانند به خطر سقوط از نردبان که مورد شایعی است کمک کنند.

علاوه بر استفاده از کفش مخصوص، یکی از راه های جلوگیری از سقوط، پوشیدن کفش راحت و مناسب است. این مورد ساده تاثیر زیادی در پیشگیری از این دست سوانح دارد. کفشی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی و تعادل دارید و تنگ، گشاد یا اذیت کننده نباشد.

6. پیشگیری از سوختگی

فقط آتش نیست که باعث سوختگی می‌شود. بسیاری از مواد شیمیایی و حتی مواد به ظاهر معمولی مانند سیمان هم باعث این امر می‌شود. کفش های ساخته شده از مواد با دوام می‌تواند از سوختگی ناشی از مواد شیمیایی، مواد فلزی مذاب و سایر مواد خطرناکی که می‌تواند به پوست پا آسیب برساند جلوگیری کند.

7. محافظت از آب و هوای بد

همه ما می‌دانیم که آب و هوای سرد می‌تواند منجر به جراحاتی مانند یخ زدگی و کاهش دمای مرکزی بدن (هیپوترمی) شود. بنابراین نباید این خطرات را در محل کار نادیده گرفت. افراد و کارکنانی که در زمستان و در محیط مرطوب یا یخ زده کار می‌کنند، در معرض خطر هستند.

علاوه بر این، سرما می‌تواند برخی از آسیب های کمتر شناخته شده در محل کار را تشدید کند. به عنوان مثال، سندرم رینود بیماری است که انگشتان به دلیل کاهش جریان خون، سفید یا آبی می‌شود که در بعضی موارد ممکن است مشکلات جدی به وجود ‌آورد. بنابراین گرم نگه داشتن پاها در کنار سایر اقدامات برای گرم نگه داشتن بدن، مهم است. همه کفش ها، ضد آب و یا عایق نیستند تا از پاهایمان در برابر سرما، باران و برف حفاظت کنند. بنابراین مطمئن شوید کفشی که انتخاب می‌کنید از مواد مناسبی ساخته شده باشد.

تماس با ما

فرم برگه تماس با ما

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کمک احتیاج دارید ؟ با ما در ارتباط باشید